31 اکتبر 2022- محققان با یک مرور جدید از مقالات منتشر شده، اعلام کردند که مصرف متفورمین با کاهش وزن بدن، تستوسترون تام، BMI، آندروستندیون، کلسترول LDL، 17 هیدروکسی پروژسترون، قند خون ناشتا؛ و افزایش شانس بارداری، تأثیر مفیدی بر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)  دارد.

نتایج این تحقیق در Therapeutic Advances in Endocrinology and Metabolism منتشر گردید.

با فراوانی تا 20 درصد، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال غدد درون ریز متنوع است که زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. ناهنجاری های قاعدگی، مورفولوژی تخمدان پلی کیستیک و آندروژن اضافی از علائم بیوشیمیایی و بالینی PCOS هستند. برای انجام یک ارزیابی کامل از مطالعات منتشر شده ی مرتبط با اثرات درمانی متفورمین بر پارامترهای بالینی و متابولیک در زنان مبتلا به PCOS، محققان پایگاه های داده ی MEDLINE، PubMed، Scopus، Embase، Cochrane Library  و Web of Science را از زمان پیدایش تا آوریل 2020 جستجو کردند، منابعی از انتشارات خاکستری را نیز انتخاب نمودند. در ژوئن 2022، جستجوی جدیدی از PubMed انجام شد. این بازنگری مطابق با موارد گزارش برگزیده 2020 برای بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیز(PRISMA)  ارائه شده است.

یافته های کلیدی این بررسی عبارت بودند از:

· در مقایسه با دارونما، متفورمین به طور قابل توجهی وزن بدن را 3.13 کیلوگرم، شاخص توده بدنی (BMI) را 0.82 کیلوگرم بر متر مربع، قند خون ناشتا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C)، تستوسترون تام، آندروستندیون و 17- هیدروکسی پروژسترون را  کاهش داد و احتمال بارداری بالینی را افزایش داد.

· این اثرات در 24 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده واجد شرایط (RCT) شامل 564 شرکت‌کننده که متفورمین را دریافت می کردند، مشاهده شد.

محققان نتیجه گیری نمودند که متفورمین به تنهایی میانگین وزن بدن، BMI، آندروستندیون، LDL-C، تستوسترون تام، 17- هیدروکسی پروژسترون، قند خون ناشتا را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و به طور چشمگیری میزان بارداری را در زنان مبتلا به PCOS افزایش می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metformin-improves-clinical-and-metabolic-parameters-of-women-with-pcos-101522